"Weekend" i Tyskland (bl.a. Oktoberfest :D)!

Japp, tänkte bara skriva lite om vår tre-dagars resa till Tyskland, där vi besökte och umgicks med min goda vän Christian som jag bodde med i USA. Flög från Skavsta på lördag morgon (2 Okt) till Frankfurt med Ryanair, 600 kr tur/retur totalt för oss båda inkl alla avgifter, riktigt prisvärt.
När vi landat hyrde vi en 5 mån gammal Merca (bara A-klass men ändå väldigt schysst) och körde 3-4 timmar österut på Autobahn till Christian hem i en by på landet strax utanför Nürnberg.  Hela eftermiddagen spenderades sedan i centrum av Nurnberg där vi gick runt och tittade på väldigt typiskt tyska byggnader, slott/borg och avslutade på en restaurang med lite öl och typiskt tysk mat med wienerschnitzel och någon fläskköttsrätt. Nurnberg är den största staden i delstaten Franken som för övrigt är det bryggeritätaste området i världen :).
På söndagen tog vi tåget söderut till Munchen (tog ca 2 h tror ja) och spenderade sen dagen med sightseeing i bayerska huvudstaden, där värdet var soligt och varmt. På eftermiddagen/kvällen var vi också på Oktoberfest som är innefattar ett stort område med egen tunnelbanestation, massvis med stånd och attraktioner, samt de massiva öl"tälten" som var helt packade med folk. Var visserligen sista helgen av Oktoberfest, som firade 200-årsjubileum men att få ett bord i ett tält var helt omöjligt. Man var tydligen tvungen att boka långt i förväg och betala ganska mycket för att ha möjlighet att få sitta i ett av tälten, som för övrigt ser ut och har samma storlek som en väldigt stor ladugård. Var svårt nog att komma in i ett tält, men kom in och tog några stora fina öl :).
Kändes mest som en turistfälla (förutom inne i tälten) men var helt ok. Natttåget hem var också helt ok.
Måndagen spenderades först med lite snabb promenad i naturen runt byn där Christian bor samt främst i Bamberg som är en stad med mycket historia samt klassad som ett världsarv. Åter en solig och fin dag.
Natten spenderades sedan på Autobahn tillbaka mot Frankfurt för hemfärd till Sverige.
Sammantaget en mycket trevlig långhelg med bra mat, dryck, väder och framförallt mycket bra sällskap :). Tack Christian och Debora för att vi fick komma och min Kristin för att du ville följa med :D!

I väntan.....

på att alla bilder från vår resa till Tyskland ska föras över till den här datorn så uppdaterar jag om lite annat så länge.

Min stinkkaktus blommar ännu en gång. Jag vet inte vilken gång i ordningen detta år. Nu har även den knoppen som gömmer sig bakom blomman slagit ut.

Blommande stinkkaktus

I torsdags var Erik och jag på CityGross och handlade lite igen. Då fick en ny stor planta följa med oss hem. Denna gången blev det en bananplanta =) Har alltid velat ha en sådan så vi får se hur länge den lyckas överleva hemma hos oss. Men tyckte det var värt ett försök i alla fall. Bananplantan fick ta platsen på det lilla hörnbordet. Så var tvungen att omstrukturera lite här hemma igen. Det börjar bli ont om plats för alla mina växter. Tror helt enkelt att vi får ta och flytta till hus ;)

Bananplantan i sitt nya hem.

I fredags var vi hemma och hade bjudit över Herman och Emma till oss på lite middag, bland annat som ett litet tack för att de såg efter katterna när vi var borta. Mycket trevligt hade vi! Åt god mat, pratade, tittade på kort och spelade spel =)

Erik, Herman och Emma vid middagsbordet

Uppdatering från resan till Tyskland och vår mysiga lördag på östkusten kommer så fort bilderna är inlagda på datorn.